TEATR STUDIO CZYCZKOWY – Wyjścia

własny scenariusz inspirowany twórczością Herty Muller
reżyseria: Jerzy Welter
aktorka: Aleksandra Kugacz
Premiera: 22.02.2013 r. w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu 

„Nieustannie nasuwało mi się porównanie między małą wsią o przejrzystych strukturach a państwem. Również państwo nie pytało, dlaczego i w co człowiek wierzył. Nie obstawało przy wierze w swoją ideologię, żądało jedynie obnoszenia pozoru za cenę każdego nieszczęścia. Głód i jedwab Herta Muller. Reżim opresji to nie jest sprawa wyłącznie polityczna, nie jest to sprawa tylko tych, którzy zajmowali wyraźne stanowisko, to sprawa intymnej ludzkiej obecności, sprawa wielu tych, którzy nigdy nie pisnęli słówka lub tych, którzy w zasadzie nie mieli nic do powiedzenia, chcieli jedynie wyjść z tej sytuacji. Wiyjście to projekt teatralny inspirowany w znacznej mierze prozą Hert Muller, której opowieści o życiu i śmierci w Rumunii czasów reżimu Ceausescu nieustannie przeplatają się ze wspomnieniami z dzieciństwa spędzonego w niemieckiej wsi. Stały się zarówno pretekstem, jak i materiałem do stworzenia spektaklu. Pracy nad nim towarzyszyły wyprawy do Rumunii będące okazją do spotkań z wieloma świadkami ówczesnych wydarzeń, a także z lautari, tradycyjnymi muzykami z rejonu Gorj w Ottenii. Projekt Wyjścia zrealizowany był w Instytucie Grotowskiego, jest pierwszym krokiem do dalszych poszukiwań antropologicznych i muzycznych związanych z tradycyjną kulturą Rumunii.

Jerzy Welter – teatrolog, reżyser, założyciel teatru Studio Czyczkowy, podróżujący ze swymi spektaklami po Polsce, Rosji, Ukrainie i Francji. W roku 2003 reżyserował Tango Mrożka w teatrze U Mosta w Permie w Rosji. Reżyserował także spektakle w teatrach niezależnych w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu.

Aleksandra Kugacz – ukończyła filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, aktorka związana z teatrem Studio Czyczkowy, uczestniczyła m.in. w programie stażowym Teatru ZAR, w pracy z Anatolijem Wasiliewem w ramach programu „Masters in Residence”. Wspólnie z Jerzym Welterem przygotowała monodram wg prozy Samuela Becketta Watt.