Stowarzyszenie Artystyczno Edukacyjne Pracownia Teatralna

JURY

MARIA MAJ /Przewodnicząca Jury/

MARIA MAJ

Studiowała na Wydziale Aktorskim PWSTiF w Łodzi, egzamin aktorski złożyła eksternistycznie w roku 1976. Współpracowała z Henrykiem Tomaszewskim (Teatr im. Norwida w Jeleniej Górze), Krystianem Lupą i Mikołajem Grabowskim (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu). W latach 1981-88 związana z teatrami poznańskimi – zagrała tam kilka znaczących ról w realizacjach Janusza Nyczaka: m.in. Dianny w „Fantazym”, Maszy w „Trzech siostrach”, Marysi w „Weselu”. Wystąpiła w przedstawieniach zrealizowanych w zespole Janusza Wiśniewskiego: „Olśnienie” (1989) i „Życie jest cudem” (1992). Z Teatrem Rozmaitości związana jest od 1995 roku. Angażuje się w liczne niezależne realizacje nowego dramatu polskiego – zagrała m.in. w sztukach powstałych w Laboratorium Dramatu: „Absynt” Magdy Fertacz (reż. Aldona Figura, 2005), „Agata szuka pracy” Dany Łukasińskiej (reż. Krzysztof Rekowski, 2005) oraz w „Verklärte Nacht” Michała Bajera w Studiu Dramatu przy Teatrze Narodowym w Warszawie (reż. Natalia Korczakowska, 2006).

W Teatrze Rozmaitości w Warszawie grała m.in. w spektaklach „Testament psa” (1997) i „Skóra węża” (1998) w reż. Piotra Cieplaka, „Hamlet” (1999) i „Bachantki” (2001) w reż. Krzysztofa Warlikowskiego, „Stosunki Klary” (2003) i „Miasto Snu” (2012) w reż. Krystiana Lupy, „Weź, przestań” (2006) i „Szewcy u bram” (2007) w reż. Jana Klaty, „Bzik tropikalny” (1997), „Książę Myszkin” (2000), „Między nami dobrze jest” (2009), „Druga kobieta” (2014) w reż. Grzegorza Jarzyny, „Ewelina płacze” w reż. Anny Karasińskiej.

Publiczności kinowej znana jest m.in. z filmów: „Edi” Piotra Trzaskalskiego (2002), „Moje pieczone kurczaki” Iwony Siekierzyńskiej (2002), „Pogoda na jutro” Jerzego Stuhra (2003) oraz filmów Łukasza Barczyka: „Patrzę na Ciebie, Marysiu” (1999) i „Przemiany” (2003).

Do otrzymanych przez nią wyróżnień zaliczają się m.in.: nagroda za najlepszą drugoplanową rolę żeńską na XVII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (2002) za rolę w filmie „Moje pieczone kurczaki” Iwony Siekierzyńskiej oraz nagroda za rolę matki w sztuce „Absynt” na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2007)
/mat. www.trwarszawa.pl/

 

MARIA SPISS /Jury/

 

 Ur. 1977, absolwentka socjologii UJ, Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie oraz Studium Literacko-Artystycznego przy Instytucie Filologii Polskiej UJ. Stopień doktora uzyskała w PWST w Krakowie w 2014r. Debiutowała w 2007r. spektaklem „Ajas” Sofoklesa w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W Starym Teatrze zrealizowała również przedstawienia: „Pani Bóg Halina” na podstawie reportażu M. Millera (2007), „Sędziów” S. Wyspiańskiego (2007), „Starosta kaniowski” (2009).

Ponadto zrealizowała spektakle: „Choinka u Iwanowów” A. Wwiedenskiego w teatrze im. Żeromskiego w Kielcach (2008), „Podsłuch” H. Bergera (2008), „Mały Eyolf” H. Ibsena (2009) w Teatrze Nowym w Krakowie, „Skiz” G. Zapolskiej w teatrze Ateneum w Warszawie (2010), „Zaginiona Czechosłowacja” M. Sikorskiej-Miszczuk w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie (2011), „Miłość 60+. Pragnienia i pozycje”, Teatr Łaźnia Nowa (2012), „Tanzcafe Lerch” W. Koflera, Teatr Nowy w Krakowie (2012), Annibale Rucello, „Pięć róż dla Jennifer”, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu (2013), „Fufua. Basń z Czarnego Lądu”, Teatr Łaźnia Nowa (2013), „Kto się boi Virginni Woolf?”, Teatr im. Fredry w Gnieźnie (2014).

Jest również autorką dramatów (m.in. „Dziecko”, „Exit”, „Ja.txt”, „Antyzwiastowanie”, „Kortländer Saga“, „Zastrzel mnie i weź ze sobą”, „Winehouse”, „Aktor, pies i śmierć”) wystawianych, nagradzanych i wyróżnianych w konkursach dramaturgicznych, publikowanych w antologiach współczesnego dramatu i tłumaczonych na niemiecki, francuski, włoski, węgierski i rumuński. Dramat „Zastrzel mnie i weź ze sobą” zakwalifikował się do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2014. Była dwukrotnie uczestniczką warsztatów improwizacji teatralnej Keitha Johnstone’a w Danii. Prowadziła dotychczas siedem kilkutygodniowych warsztatów improwizacyjnych w Krakowie oraz w Warszawie. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rządu Norwegii, a także beneficjentką programu rezydencyjnego w Thalia Theater w Hamburgu. Obecnie jest pedagogiem w PWST w Krakowie oraz konsultantem artystycznym Teatru im. Fredry w Gnieźnie.
/mat. nadesłany, fot. Paulina Pajka/

 

TOMASZ KIREŃCZUK /Jury/

Tomasz-Kireńczuk 

Tomasz Kireńczuk, rocznik 1983, krytyk teatralny, dramaturg, kurator projektów artystycznych, dyrektor programowy Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog – Wrocław, założyciel i dyrektor programowy krakowskiego Teatru Nowego; absolwent dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Opublikował książki: „Od sztuki w działaniu do działania w sztuce. Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów” (2008) i „Nowy Wiek Kultury” (2012). Stypendysta Rządu Włoskiego, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej i Prezydenta Miasta Krakowa.
/mat. nadesłany, fot. Marcin Oliva Soto/